Analyse af ZHEZZ korrespondance DM for 4 spillere

1 Finale mesterskabsparti mellem:

 

 

Konge Ki
Dronning Qu
Inventor Inv
Tårn T
Løber Bi
Springer Kn
Bonde

 

 

 

1 Runde 1 træk

 

1 Runde 2 træk

 

1 Runde 3-4 træk

 

 

1 Runde 2 træk

 

 

2 Runde 2 træk

 

 

2 Runde 3 træk

 

 

 

 

 

 

 

2 Runde 4 træk

 

 

 

 

 

 

 

3 Runde 1 træk

 

Quick Links, Click her
Mesterskab
English site
German site
Sjove billeder
Se artikel
Se lyn Zhezz for 2
Se Zhezzparti for 4
Allerød skakklub

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er oprettet en blog, click her.

 

Kurt Jacobsen Martin Clément Uffe Lorentzen Andre Vallinas
1

Inv-F4

C8

Inv-J15

P11

2

Inv-M4

Qu X F4

Inv-K121

O6

3

Inv-O7

 

 

 

 

1 Runde 1 træk

 

Kurt, som har de hvide brikker trækker inventoren ud på F4. Inventoren kalder vi i fremtiden "superspringeren", det er lidt sjovere. Kurt viser med dette træk, at han er kommet for vise verden, at angreb er vejen frem.

Sådan en taktik er ihvertfald for de mere hårdkogte.

 

Han truer allerede nu efter første træk, at vinde den blå dronning, hvis blå ikke får sine forsvars styrker i stilling, spændende!

 

Kurt har allerede i første træk, gjort sig fortjent i "kaldenavnet":

 

"F16 Jægeren"

 

Erfaringen er dog, at det kan være svært at angribe fra start, fordi man også får mange fjender! 

 

Men igen, spillet her skal på nogen vis prøve og give os en indsigt i hvad "Zhezz" er, ja!, altså give os nogle af de mange ubesvarede spørgsmål, som også efter mange år, stadig popper op og forvirrer! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Rundes 2 træk

 

Martin kommer hurtigt "i gear" efter en lang sommerferie og spiller uden nåde "C8"

 

Dette er et super træk. Bonden tager nu og truer feltet på "D7", så Kurts superspringer ikke kan trænge igennem via dette felt, stærkt. 

 

Samtidig truer Dronningen på "A9" den hvide angriber på "F4". Et simpelt bondetræk kan trods alt være direkte dræbende, hva!

 

Endvidere truer han med løberen ned mod sorts stilling. Hvis sort flytter bonden på "K17", så vil blå kunne slå sorts løber på "L18".

 

Kaldenavnet bliver her givet til Martin:

 

"Lightning Cobra"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Rundes 3 træk

Uffe har sort og spiller "superspringeren ud på "J15".

 

Nu er det jo ikke fordi jeg vil anse mig for den store ekspert, men jeg kan nu nok sige noget om, at det første træk siger ganske meget om  "spillerens personlighed".

 

Uffes træk bærer præg af neutralitet. Han trækker ud i centrum uden i første omgang, at genere sine modspillere.

 

Der er altså lidt præsident over ham. Der er ingen tvivl, Uffes kaldenavn er nu:

 

"Lincoln"

 

André spiller rød og bonden ud på "P11".

 

Dette er også et stærkt træk. Det virker ikke truende, men Dronningen peger ned mod sort stilling og hvis sort ikke havde en bonde på "K17", så var der så men direkte "skak".

 

Samtidig truer løberen på "R12" også ned mod hvid. Det er et dramatisk spil allerede her i første træk.

 

André´kaldenavn er:

 

"The Wild Puma"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Rundes 3 træk

 

Den hvide "F16 Jæger", Kurt, er ganske hæmningløs.

 

Han giver tilsyneladende pokker i superspringeren på "F4", som blå nu kan slå og spiller nu: "Inv-M4". Er det en fejl?

 

Eller lugter "hunteren" blod! 

 

Rød er selvfølgelig under angreb, ved at hvid nu direkte truer med mat på "O7", men nu når spillerne må og bør snakke sammen over bloggen, så er det vel utopisk, at ingen af spillerne skulle opdage "Hvids" frygtelige angreb i tide. Skriver man en kommentar på bloggen, Ja! Så får alle spillere en email om indhold i "beskeden.

 

Så. Kurt" Den går nok ikke, bøfkarl! Men igen,  Zhezz har vist at "hæren størrelse", ikke er synonym med sejr!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Runde 2 træk

 

Martin the blue "Lightning Cobra", "smasker" uden nåde den hvide superspringer på "F4".

 

AV, AV!

 

Endvidere er blå dronning i angreb ned må blå, som truer med at slå på "G2" og sige skak til hvid konge. "Hamrende" farligt.

 

Hvid er under hårdt angreb.

 

ARRH!

 

"Den blå dronning truer også superspringeren på "M4".

 

AV,AV!

 

Det kan måske for Blå være et skidt strategisk dilemma, hvis blå ikke når at afgøre spillet. Så vil den blå dronning meget sandsynligt blive et jagtet dyr, allerede fra starten af spillet.

 

De andre vil være evigt på vagt overfor dette "frygtelige rovdyr", ude på brættet.

 

Erfaringen kan ofte være, at der fra flere spilleres side, sættes en klapjagt ind på denne stærke kvinde og tro mig:

 

Flere fokuserede fjender på en gang, er en umådeligt svær situation.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Runde 3 træk

 

"Spillerens personlighed" kan være ret afgørende, men igen er der tale om et kollektivt spil og klart meget uoverskueligt. Man må simpelthen følge sin natur.

 

Uffes træk bærer igen præg af neutralitet. Det er nu heller ikke fordi han er defensiv. Næh! Nej!. Det virker som om at han trækker langt ud i centrum og helt uden at tiltrække sig opmærksomhed. Han er ikke umiddelbart krigens mand, hvis det ikke giver mening. Imponerende, faktisk!

 

Personligt som analytiker, vil jeg gerne anbefale "Lincolns" naturlige talent.

 

Han "observerer" mere en egentlig krig og vil derfor i første omgang operere uden følelsesmæssige konsekvenser af krig med uvenskab tilfølge.

 

MEN igen, igen! Hvis man ikke følger med både på bræt og i dialog og som i dette tilfælde "bare lader pumaen" i stikken og ikke lige fortæller det faktum, at hvid truer med mat. Så er "det  intet værd".

 

Hvis Uffe i fremtiden vil påpege at "tavshed er guld", kunne han med mistænkelighed have trukket Dronningen ud på "J16" istedet for Inventor "K121".

 

Hvis han på en eller anden måde kunne forudsige, at der var en chance at pumaen var søvnig og måske overså matten, så kunne sort så "nok lidt tragisk", ofre sin dronning på "Q9", så Kongen havde et flugtfelt, når rød skulle trække, når det blev hans tur!

 

 

 

2 Runde 4 træk

 

André spiller bonden ud på "O6".

 

ARRH!                 AV,AV!

 

Shit!............Hvad skete der lige her!

 

Var den "en brøler". Bonden skulle kun være trukket til "P6" og taget feltet: "O7".

 

Nu er der skakmat i en!

 

André: "The Sleeping Wild Puma"

 

Men, igen! Og det her er meget vigtigt!!

 

Det var ikke André der tabte.

 

André, Uffe og Martin tabte på lige fod akkurat "lige meget", og der kan på ingen tænkelige måde defineres et ansvar eller diskuteres en moralsk eller spillemæssig rangfordeling af denne "taberrækkefølge". Der er en række kommunikations muligheder i spillet og dette foregår i tide "under spillet!"

 

Disse spillere under dette DM, spiller deres første spil Zhezz nogensiden og det tager erfaringsmæssigt nogle spil, at finde sin natur i spillet.

 

Der skulle blot have været en, til at fortælle rød, at der var fare på færde.

 

En genialitet bygger på: "at ingen opdager", det dødbringende træk. 

 

 

 

 

 

3 Runde 1 træk

 

Med offensiv stil, fuldender Den hvide "F16 Jæger", Kurt Jacobsen, sit "dødbringende træk": "Inv-O7".

 

En genialitet i Zhezz bygger på:

 

"at ingen ser det dødbringende træk"

 

Godt gået!

 

The Nickname var ikke en tilfældighed!

 

"F16 Jægeren"