Start

ZHEZZ, Slesvig Holstein Mesteskab, Contor

Finale i ZHEZZ

Mario Muellerschoen, Merten Johannßen,

Heiko Roehling,

Timo Juergens

Copyright @ All Rights Reserved

Zhezz © 2010

ZHEZZ, 3D skak, Links  

2 player Zhezz

  • Svend Wulf(DE)
  • Dennis Jørgensen
  • Kenneth Jørgensen
  • Tristan Leo Rintoull(DK)
  • Zack Ottesen


Prochess(max 32 players)

  • Svend Wulf(DE)
  • Dennis Jørgensen
  • Kenneth Jørgensen


Longlane Chess(max 32 players)

  • Svend Wulf(DE)
  • Dennis Jørgensen
  • Kenneth Jørgensen


4 player Zhezz(max 32 players)


  • Dennis Jørgensen(DK) 3 win
  • Svend Wulf(DE)          1 win
  • Lars Leiding(DK)
  • Kenneth Jørgensen(DK)
  • Leo Ø Leiding(DK)
  • Tristan Leo Rintoull(DK)
  • Zack Ottesen
  • Majid(DK/Persien)

Zhezz er vågnet op af sin tornerosesøvn og genopstået i et endnu stærkere lys på Roskilde HTX. Det smukke lysskær fra 3D-skakken blev afgjort mellem Jonas Bruun Hubrechts, Gustav Mads Onsberg, Fabian Sinkbæk Bjerregaard, Andreas Bruun, Viktor Svavar Palsson Rindom og Kenneth Jørgensen, der lørdag d. 26 januar 2019, afgjorde Danmarksmesterskabet og Roskilde HTX-mesterskabet i Zhezz. Det er  i forvejen tydeligt at HTX, Roskilde, i høj grad udklækker elever med stærke kompetencer og har selvfølgelig også evner til at spille Zhezz. Man kan ligesom sige at Zhezz har fundet sit  hjemsted på Roskilde HTX. Man måtte dog igennem fire hårde kampe, hvor Fabian, Jonas og Kenneth hver vandt en kamp efter de første 3 kampe. I omkampen gik sejren så til sidst til det helt nye store Zhezz talent, Jonas Bruun Hubrechts, som tog titlen i en hård kamp. Dette var ikke en tilfældighed, for Jonas tog også guldet i 2018, og har nu tilsammen 8 sejre. Titlerne 2019: Guld til Jonas, Sølv til Fabian og Bronche til Kenneth.


På Roskilde HTX er det tydeligt at eleverne fagligt brænder igennem, der med medansvar skaber en stærk faglighed, som HTX, Roskilde, kun kan være stolte af. Forståelsen for dette bygger ofte på elevens individuelle motivation, hvor der arbejdes med alt i software, programmering, micro-controllere, robotter, droner, netværk, VR og meget mere, men i spektret af alt den udvikling, er der også fagligt skabt en forkærlighed for ”ikke proprietært software”, hvor elever med øget dygtighed i højere grad kan iværksætte. Så det er ikke så mærkeligt, at eleverne på HTX, Roskilde, også magter Zhezz med glæde.



            Zhezz spillere

  Dennis Jørgensen   Kenneth Jørgensen

          

Steen Hagstrøm      Anders R Hansen

Frank Severinsen      

            To stærke Zhezz-kvinder  Louise Leiding          Agnes Jensen

kom og lær reglerne til Forskningens døgn

                   D. 27/4 i Roskilde

Kom og lær reglerne til forskningens døgn i Roskilde. Eleverne vil vise deres opfindelser og  lære dig at spille Zhezz, 3D-skak.

Verdensmesterskab den 11 maj

     HTX, Roskilde, pulsen 4

Sven Wolf

WM 2011

Verdensmesterskabet i Zhezz blev afholdt på Bakkegårdsskolen i Gentofte. Der var 32 spillere både fra Tyskland og Danmark.

                                  Linnea Leiding

Zhezz blev udtænkt af Kenneth Jørgensen i 90érne, der med et stort håb forsøgte at give skak en ny bæredygtig indgang til den vidunderlige og traditionelle skak. Kenneth mener at computeren har distanceret de menneskelige kvaliteter fra skakken, og herved mister vi tydeligere mere og mere kontrollen over hvilke menneskelige kvaliteter der fremtidsmæssigt sikrer en helhedsorienteret balance.


Kenneth udviklede Zhezz og fik offentliggjort patentet i 2006. ZHEZZ skulle især skabe dialog, man skulle ligesom have det hyggeligt under spillets gang, uden nødvendigvis at skulle afgive lysten til at vinde. Endvidere er spillet også opfundet med en forståelse for, at der er mangel på kvinder i skak. Og da skak rimer på snak - så viser Kenneth med denne nye unikke nye dimension i skakken, de svagheder computeren har på langt sigt. For, det, at spille Zhezz, kræver - i forhold til almindelig skak - i langt højere grad endnu flere kompetencer. Dét kræver meget mere end blot at være struktureret eller "en computer".


Ganske enestående for Zhezz opstår herved en helt ny verden, når spillerne i samarbejde bygger sort/hvide felter op i et 3D-landskab, ved hjælp af nogle klodser som placeres på spillepladen. En ny superspringer hopper længere end en almindelig springer (3x2 eller 2x3). Det giver teknisk set skak en helt ny dimension, hvor "brikker som springer", kan bevæge sig i bjergene og skifte niveau. Andre brikker må blive i det nederste plan, og se det spillerskabte bjerglandskab af klodser som uigennemtrængelige forhindringer.


Det gode ved ZHEZZ, er, at man kan snakke om og i spillet. Man kan så at sige lære spillet undervejs, hvor det er lovligt at bruge sine sociale styrker i den uforudsigelige skakkamp, der også påvirkes af den medfølgende politisk kamp.

     Agnes Jensen i hård kamp mod to tyske mestre

     Opfinderen, Kenneth Jørgensen, sidder fast i felterne

Stærke unge spillere med en ventende gloværdig fremtid som Zhezz-spillere

Stærke spillere i hård duel, Kristoffer, Kamilla, Anders Røser Hansen, Sven Wulf

               Agnes                      Linnea 

Sten Hagstrøm, en vinder 

Agnes, en vinder

Kenneth, en af de stærkeste Zhezzére

Agnes, en af de stærkeste Zhezzére

Louse, en kommunator af guds nåde

Et geni kan godt også blive lidt træt         

 

Et smilende vinder

Spillerne vælger hverisær hemmeligt mellem 0-20 klodser, at opbygge sit eget rige. Dette foregår på de nærmeste 50 af ialt her 100 vist her med røde felter i midten.

Klodsplaceringen skrives hemmeligt ned på ternet papir, og når begge spillere har gjort dette, kan klodserne så sættes på spillepladen. Dette Bjerglandskab" er VM kampen i korrespondance Zhezz.


ZHEZZ  -  Mesterskab afgjort


ZHEZZ, 3D skak, for 2 spillere